سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid) به عنوان یک ترکیب طبیعی در گیاهان تولید می شود.  همچنین میتواند سنتز شود.اسید سالیسیلیک با فرمول شیمیایی C7H6O3 یک ماده جامد سفید تا برنزه و بدون بو است که حلالیت کمی در آب دارد

نقطه  ذوب و جوش  آن به ترتیب211 و 315درجه سانتی گراد می باشد.اسید سالیسیلیک خواص ضدعفونی کننده متوسطی دارد و به عنوان یک ماده باکتریواستاتیک شناخته می شود. این ماده باکتریها را نمی کشد ولی در هرجایی که استفاده شود از رشد باکتریها جلوگیری می کند.

کاربردهای اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک اسید به عنوان ماده نگهدارنده  ، ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده استفاده می شود. آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید یا ASA) را می توان با استری شدن گروه هیدروکسیل فنولی این ماده با گروه استیل از انیدرید استیک یا کلرید استیل تهیه کرد.

اسید سالیسیلیک ماده اصلی بسیاری از محصولات دارویی برای درمان درماتیت سبوروئیک ، آکنه ، پسوریازیس و زگیل است.

اسید سالیسیلیک به عنوان یک لایه بردار:به عنوان یک لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست عمل می کند.

این احتمال وجود دارد که پزشک ها از لایه بردارهای شیمیایی حاوی 50% غلظت از سالیسیلیک اسید استفاده کنند.

لایه بردارهای شیمیایی به درمان انواع مختلف آکنه و رنگدانه های باقیمانده کمک می کنند

سالیسیلیک اسید معروف‌ترین اسید محلول در چربی است که برای درمان جوش‌های سرسیاه و تمیز کردن منافذ از چربی اضافه کاربرد دارد.

 بهترین فرم اسید سالیسیلیک برای درمان جوش‌های سرسیاه تونر با PH 3.5-4 و غلظت ۱-۲% است. اما متاسفانه در بین محصولات ایرانی هنوز تونر سالیسیلیک اسید تولید نشده است و این ترکیب بیشتر به شکل ژل، مرطوب کننده و شوینده در دسترس است.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده